
Hans Knot International Radio Report May 2019 

 

Welcome dear radio lovers to another edition of the international 
radio report with a lot of interesting information and also, we get 
used to it, very sad news from people who passed away since our last 
issue.  

In the evening from March 28th Mike Knight announced: ‘It is with a 
very heavy heart that I have to announce that we lost one of the 
nicest men I have ever had the privilege to call a friend - Bob 
Stewart left us just after 9am Plano time (Texas) - RIP Bob’ Bob 
Stewart became 79 years and had a long career in radio including 
Radio Caroline and Luxembourg. 

At the Pirate Hall of Fame his bio is as follows: Born on 3rd July 
1939 in Liverpool Bob did his national service in the army and then 
worked in various local clubs after becoming a DJ at the suggestion 
of Pete Best, the original Beatles drummer. He joined Radio Caroline 
in 1965, spending one month on the South ship before transferring 
to the North.  

https://www.facebook.com/mike.knight.luxembourg?__tn__=%2CdK-R-R&eid=ARCwK-ooRPM_zJsIHwLFbxV6a29H1tsicTmocigI5Sp33CR9xNTeyH1bUTvfO5AzOSxmclA-qZSVJb_0&fref=mentions


 

Bob Stewart in the sixties from Beatwave Magazine. Archive Pirate 
Hall of Fame. 

He was advised that his Liverpool accent might alienate listeners so 
he developed the very authentic sounding mid-Atlantic accent we now 
know and love. “Baby Bob,” as he was known, presented the noon-3pm 
show. His catch-phrase was: “This is your Bobby baby who loves you 
so crazy” and his theme tune was Image by Alan Haven. Bob stayed 
with Caroline North until about six weeks before the introduction of 
the Marine Offences Act in August 1967. He joined Radio 
Luxembourg and was there for eighteen years. In 1987 he moved to 
Dallas, Texas, for a time but returned to Europe and was heard again 
on Radio Luxembourg as well as Jazz-FM, Red Rose Preston, Capital 
Gold and others. He went back in Dallas where he has undergone 
surgery for cancer of the larynx.’  

Here you’ll find the tribute by Jon Myer and many reflections from 
former colleagues from Bob Stewart:  
http://www.offshoreradio.co.uk/bstewart.htm 

http://www.amazon.co.uk/exec/obidos/ASIN/B005KMMU7Y/thepiratradio-21


A lot of tributes can be found here: 
https://radiotoday.co.uk/2019/03/tributes-paid-to-radio-presenter-
and-voice-over-bob-stewart/ 

The big voice in radio has gone, our memories to him stay. 

rte2 interview with bob stewart on 24/3/1980 after the sinking of 
the mi amigo. 
https://www.youtube.com/watch?v=Ixa2guBX7wU&feature=youtu.be
&fbclid=IwAR2JluK8SCtxvzsTSW7bm-
2SeYK9tswMMekQ3_Y2OACzZRT4C8gyRHD7w-k 

 

A rare photo was archived many years ago with the letters bb behind 
it. That means that the photo has been sent to me years ago by 
Bruno Brandenberger, who was for a very long time active for MEBO 
Ltd. on board the radio ship MEBO II. The guy on the photo is a 
Dutch presenter who was a kind of stand by presenter when someone 
was falling out. He's not presented a lot of programs but was in the 
sixties presenter at Radio Dolfijn. Peter van Dijk(en) later worked 
for Dutch NTS/NOS TV as program announcer and voice over for 
nature movies at EO Television.  

 

 

Rob Ashard tells more about he became involved in offshore radio:  

https://radiotoday.co.uk/2019/03/tributes-paid-to-radio-presenter-and-voice-over-bob-stewart/
https://radiotoday.co.uk/2019/03/tributes-paid-to-radio-presenter-and-voice-over-bob-stewart/
https://www.youtube.com/watch?v=Ixa2guBX7wU&feature=youtu.be&fbclid=IwAR2JluK8SCtxvzsTSW7bm-2SeYK9tswMMekQ3_Y2OACzZRT4C8gyRHD7w-k
https://www.youtube.com/watch?v=Ixa2guBX7wU&feature=youtu.be&fbclid=IwAR2JluK8SCtxvzsTSW7bm-2SeYK9tswMMekQ3_Y2OACzZRT4C8gyRHD7w-k
https://www.youtube.com/watch?v=Ixa2guBX7wU&feature=youtu.be&fbclid=IwAR2JluK8SCtxvzsTSW7bm-2SeYK9tswMMekQ3_Y2OACzZRT4C8gyRHD7w-k


‘I’d got out there as my friend, Dave Finn was connected to the 
Caroline organisation. He ran an electronics repair shop and sourced 
equipment and parts for them. I was working for London Weekend 
Television and had three weeks leave. I’d hoped to get on board 
about two weeks earlier and stay on. Studio 2 was being, or had yet 
to be built. I’m a bit of a technical jack of all trades (and master of 
none, as we say!), so quite good at woodwork, metalwork, and having 
been trained the the Post Office Research Centre, had been taught 
Jack field wiring too.  

 

Needless to say, I’d have done everything in my power to get myself 
on-air. But we missed news of a tender on the first day of my leave, 
and then the weather turned. By the time of my trip, I daren’t stay 
on board as my leave was running out and I didn’t want to lose my job. 
As it happened, I worked at LWT for 24 years and it set me up for a 
successful freelance TV Sound career, but who knows how different 
things would have turned out if I’d caught that first tender. I may 
never have gone back!’ 

 

Rob Ashard in Caroline studio from his own collection 

Next is a conversation between Greg Bance (Roger Scott) and me on 
fb Mid-February and a question too, which probably can’t be 
answered by anyone: Greg: ’12th February, Hans, is spookily close to 
the date when Roger Scott (aged 17) entered the world of "watery 
wireless" (copyright K Everett) in 1966, but I cannot remember the 
exact date and my diary keeping wasn't so good then. Here's a real 
challenge. Do you know when Radio Essex took delivery of this 



English grammar school drop-out? One of the more esoteric offshore 
radio questions for sure!’ 

 

Hans: ‘We're at the same age. I was still in the school up till June 
that year before doing follow up studies in The Hague. So I was not 
listing such details yet and also Ronald C 'Buster' Pearson was not 
active that way yet. Maybe put the question into the report?’ 

Greg again: ‘Good idea. I first went out to Knock John on a Friday in 
February and I might have been 'on the radio' that evening. If any 
of your Reporters heard me then, they will have battled with the 
after-dark heterodyne from a powerful tx in France. (I never found 
out why "222m" was chosen and then slightly off 1349 kHz.) The 
French outlet closed at either 2300 or at midnight GMT but "R&B 
and All that Jazz" - which was the launch pad for new recruits - 
would have been practically inaudible apart from on the Mid Barrow 
Lightship .’  

So who’s next, any ideas, answers questions and more just send them 
to HKnot@home.nl  

Another rare photo brings us to the Laissez Faire in 1967. It shows 
Tony Monson and Alan Black in the studio from Radio 355. A station 
which was only a couple of months on the air off the British Coast. 
Sad as they had a really good format of easy listening music. The 
Photo once was given to us for the archive by Ton Droog.  

mailto:HKnot@home.nl


 

 

Tony Monson reflected when I had this earlier on my FB page with:  
‘Yes, me looking scruffy as always, but Alan looking dapper - I was 
the new boy on the block with true professionals such as Alan 
himself (on Radio One briefly), Dave Mackay aka Gillbee (my mobile 
disco partner later) and Mark Sloane - who should have been signed 
up by the BBC - well, they all should. Oh, and our boss Tony 
'Hellllloooo' TW Windsor, who I always thought knocked spots off 
Jimmy Young and Wogan. 355's format later an inspiration for the 
late Melody Radio.’ 
 

If you have one or ore rare photo’s to share don’t hesitate to send 
them to HKnot@home.nl 

*********************************************************** 

Mi Amigo USB stick connects old and new 

Now you can obtain the new orange Mi Amigo usb stick with the old, 
original logo of this Flemish offshore radiostation! It contains 25 
retro Mi Amigo Top 50 episodes presented by Ferry Eden. That is 75 
hours of music with original commercials and jingles from the past. 
The usb stick also contains the history of Radio Mi Amigo. This is a 
one and a half hour long documentary from 1978 based on radio 
airchecks and production material, which was produced then by Ferry 
Eden. The price is 35 euro including packing and postage. The 
proceeds from the USB stick are intended to co-finance Ferry 
Eden's Radio Mi Amigo book, which is expected to be published at 

https://www.facebook.com/tony.monson.90
mailto:HKnot@home.nl


the latest in the summer of 2019. Fill in the order form at 
www.miamigoboek.eu and you will receive a confirmation with the 
bank details for the transfer. Note, this is generated automatically 
and can end up in your 'spam' mailbox 'unwanted'! Get it at home, the 
orange Mi Amigo usb stick from 8Gb with content! 
 

 

************************************************************ 
I think a lot of people are interested in the inside story from Ferry 
Eden when the book will be published. Hopefully an English version 
will also be released one day. 
 
And now an interesting reception report from Martin van der Ven’s 
holiday place in spring: ‘I couldn't resist. I took my old Sangean 
receiver with me on holiday in Denmark, along with a frame antenna 
of my late brother-in-law. Without the antenna, Caroline 648 can be 
heard here (633 km distance to Orfordness) with a very weak signal, 
When using the antenna you're receiving quite a reasonable 
signal. Astonishing are the many disturbing noises on medium wave, 
presumably by Internet cables and countless electrical devices even 
here in the dune houses. 
 



 
 
Thanks a lot Martin and talking about Denmark here’s a story which 
have been waiting for a long time to be published in the report: 
 
DCR A GRONINGEN COASTER PUT INTO SERVICE FOR A 

DANISH RADIO STATION 
by Hans Knot 
 
Little known about it 

Searching through books about offshore radio’s history and looking 
for DCR (Danmarks Commercielle Radio) one will notice that hardly 
anything is known about their radio ship - the MV Lucky Star. She 
was pictured for the first time off the Danish coast in August 1961. 
One can read that there was some controversy between management 
and staff members of Radio Mercur in 1960 and 1961,  especially the 



standards of program policy, which was lowered. Some staff 
members even made an attempt to buy out their hostile colleagues, 
which failed.  
 

 
 
After this, a number of them 
decided to have a ship equipped 
and to broadcast from her. Next 
to read that they owned the 
Lebanon registered coaster, the 
MV Nijmah Al Hazz, chartered 
through a number of companies 
under cover and called the MV 
Lucky Star. Further on history 
mentions that on 15 September 
1961, broadcasting started from 
the MV Lucky Star with a power 
of 20 Kw. 

Photo: Soundscapes.info 
 
Furthermore nothing to be found 

Nothing however was told about the ship…until today. During 1913 
she was built in the province of Groningen as freight lugger at the 
ship yard of H. van der Werff in Stadskanaal. This Frisian 
entrepreneur had also a yard in Westerbroek, province of Groningen. 
In the 1940’s the company merged into ‘Visser en van der Werff 
Scheepsbouwerij’. 
 
From Friesland as well 

Around 1900, a certain Einte Holwarda moved from Friesland to 
Gasselternijveen to become active in the shipping trade. His son, 
Hendrik, married Roelfina Sloots. She too was born in a bargee’s 
family. The first ship Hendrik built was named after his wife, 
‘Roelfina I’. This two-masted cutter was built in Stadskanaal shortly 



after the First World War and had a deadweight capacity of 220 
tons. Trips were made to, amongst others, Scotland and Norway. In 
1923 Hendrik purchased the ‘Roelfina II’. By then he was a ship 
owner, having shares in the ‘Vier Gebroeders’, the ‘Roelfina I’ and the 
‘Roelfina II’. 
 

Under sail 

In the beginning, this two-masted cutter didn’t have an engine, and 
went under sail on the high seas, so that trips were undertaken 
depending on the circumstances of the weather. Only in 1927, was 
the sailing craft equipped with an engine, a 3 cylinder 4 tact from 
Brons Motoren factory. In 1965 this engine was replaced by a 220 hp 
‘Dan Normo’. Originally the ship was 131 gross registered tons, but 
was later (not known when), rebuilt to 167 gross registered tons. A 
few years after the ‘Roelfina II’ was purchased, the ‘Roelfina I’ left 
the family shipping company and was sold in 1926 to H.Holwerda in 
Gasselternijveen. 
 

 
For six years 

The new owner would keep the ‘Roelfina’ for six years and get rid of 
her to fellow townsman H.Sloots Rzn. The ship remained in service 
under the same name. The new owner sold her sometime between 
1932 and 1946 to J.Sloots. In 1946 she changed hands again through 
a sale to C.Holscher’s Kustvaartbedrijf NV in Rotterdam. By then the 
lugger was renamed MV Taurus. Ten years later, in 1956, she was 
sold to A.Oudman  of Rotterdam, who kept the then name of the ship 
in esteem. 
 
Four years later 



The earlier remark that in 1960 and 1961 things didn’t pass off 
smoothly within the Radio Mercur’s organisation, doesn’t run 
synchronously with the recently discovered fact. It seems that Mr. 
Oudman in 1960, four years after his purchase, had already parted 
with the MV Taurus to a certain A.Brask Thomsen from Copenhagen, 
who had the ship equipped to a radio ship in Stege harbour. In the 
shipping archives the registration was changed there into that one 
under Panamanian flag and name change in MV Lucky Star. Nowhere 
in the previously mentioned archives is there any reference to the 
registration under Lebanese flag or name “Nijmah All Hazz”, 

although a 
photo is 
available 
on which 
this name 
is painted 
on the 
ship. 
 
 
 
Photo’s 
archive 

Soundscapes.info 
 
Only on offshore stations’ sites 
The name however does appear on anoraks’ sites. In Radio Visie’s 
archives it was quoted that the ship was owned by the Etablissement 
Technique International in Liechtenstein. It was the former people 
of the Mercur Organisation, Anders Dahlerup, Nete Schreiner and 
Hans Vangkilde who had founded the new station DCR. On Radio 
Visie’s site the Stege harbour was not mentioned, but a harbour 
somewhere in Belgium; she was equipped with an American made 
aerial. 



 
 
 
 
The sea was too strong 

They catered for a large mix of 
programmes, including classical ones, and 
politics weren’t forgotten. However, the 
programmes didn’t meet with the 
listeners approval. During bad storms the 
ship was smashed ashore on the Swedish 
coast. They came however back on the 
air. In January they merged again 
fraternally with Radio Mercur. The ship 
was also the first one to decide, due to a 
parliamentary decree, to leave the 
airwaves. It was 1962 and very quickly 
the ship came into hands of the CV Bron 

company from Copenhagen, who rebuilt her as a coaster, whilst 
retaining her name, giving Hundested as home port. A year later she 
was sold to Knud E. Witthoft in Rasmussen and to new co-owner and 
captain Edvard Madsen from Hundested. A new name was given to 
the ship, MV Kamila Witthoft. 
 

Six years later 

The two gentlemen keep the ship in service under the new name, and 
later passed her on to Carl E. Larsen from Norresundby, who again 
gave the ship a new name, MV Vendelbo with Aarhus as home port. 
Further on in September 1974, immediately after the Dutch MOA 
became law, she was sold to the metal dealer Poul Christensen, who 
brought her to his own ship breakers yard Dansk Skipsophug in 
Nakskov. It has to be mentioned too that before she was sold to 
Poul, she had been impounded for some time in the Fredericia 
harbour due to Larsen’s financial problems. 
 



Out of the shipping archives 

But there is more. At the end of the seventies, before the 
newspaper would be rolled up many years later, permission was given 
to roam around in the archives of “Het Vrije Volk”. Thus amongst 
others a paper cutting from that newspaper, dated 23 August 1961, 
was found, headed “Fierce struggle in Denmark because of ancient 
Lucky Star”.  
 
Description 

The journalist, whose name wasn’t revealed, wrote about a 
mysterious ship, moored since July 1961 in the Maashaven of 
Rotterdam. It was said to be the cause of a fierce struggle in 
Denmark. In fact, only a very ancient small coaster of just 170 tons, 
with which people wanted to make a Danish form of Radio Veronica. 
According to the story the ship, named Lucky Star, laid quietly in 
Rotterdam harbour awaiting the signal giving her permission to sail 
into international waters off the Danish coast to start broadcasting 
there. The reason for her long stay, as given by the harbour 
authorities, was that the owner didn’t succeed in finding a new flag 
state. 
 
Errors again 

The length of the ship was estimated at 21 meters whilst the 
newspaper also reported that the MV Roelfina had been built in 
Stadskanaal under order of the Holscher company from Rotterdam, 
although this enterprise obtained the ship only in 1946, 33 years 
after the ship’s completion. The previously named owner Oudman, 
who had bought the ship in 1956, signed on 15 July 1961 a contract 
with the DCR’s Danish owners. Since then there would have been a 
mysterious screen around the ship. “Meanwhile she would have been 
sold to the Compagnie Internationale Technique in Zürich, but a ship 
broker who achieved that transaction for the ship owner, claimed not 
to know where this company can be reached.” 
 

The Danes again 



The journalist however reported that the ship broker only dealt with 
a Dane named Knudsen who had presented himself as production 
manager of the new station DCR. The latter had told the ship broker 
that a company, earlier established in Liechtenstein, would 
subsequently rent the ship and the technical equipment to the 
management of DCR. When the Lucky Star was repaired at the 
Waalhaven ship yard, Knudsen was the man who cared for the money 
and he also tried for weeks to have the little ship registered outside 
the Netherlands and Denmark. To complete the mystery the same 
Knudsen announced, through an agent at Copenhagen, that the Lucky 
Star would arrive that same week off the Danish coast. 
 

To Beirut 

This journalist also reported that Knudsen didn’t go back to 
Denmark, but changed her journey into southern direction in order 
to find a flag state via Lebanon. Meanwhile the coaster was still 
moored in Rotterdam harbour, without radio aerials at the end. The 
journalist didn’t see any crew on board. He went to investigate at the 
Directie voor Scheepvaart (Shipping Board), responsible for the 
Waalhaven’s management, but there he got the door slammed at his 
face after hearing that they weren’t entitled to give information. He 
was also clearly warned that going on board f the future radio ship 
would make him liable to prosecution. 
 

Then to other authorities 

This “Het Vrije Volk” journalist was however a pusher because for 
his story he went to other authorities , the PTT (GPO). There he 
learnt that the ship’s activities were known and that there was still 
an enquiry going on. “They recently had the future radio ship 
searched from top to bottom, without a clandestine transmitter 
being discovered.” Obviously in those days –and today as well- as soon 
as a transmitter would have been found, it would have been 
confiscated at once. 
 



 
Lucky Star Photo: Archive Soundscapes 
 
By telephone 

Knudsen was ready to comment and stated that the PTT won’t get a 
chance to confiscate transmitters or equipment. He stated that the 
organisation owned transmitters, but they would only come on board 
as soon as the Lucky Star would be on the high seas. Obviously 
Knudsen refused to say where the transmitters were at any stage 
and where in international waters the transfer would take place. But 
meantime in Denmark, according to “Het Vrije Volk”, they were at 
their wits’ end what to do with the new ship, because she would 
become the second illegal offshore project. Furthermore, according 
to the journalist, the registration’s land flag would in the future 
never appear on the ship (one picture proves the contrary), and the 
name of the home port wouldn’t be affixed. 
 
And so a little bit of the history has been revealed again.  
 
Copyright Hans Knot/Soundscapes info and Offshore Echos 2004, 
Translation by B.Dom 
 
Reader James Robert recently visited Denmark for a holiday and 
decided to take a photograph of the former Radio Mercur City 



building in Copenhagen with the aim to share it with our readers. 
Therefore a big thank you! 

 

 
 
 
 

 
 
Many of you do remember Nick Bailey from Caroline days in de 
sixties or even from Classic FM where he worked for decades. His 
life story was released some weeks ago. Here you can read all about 
how to order your own copy. http://www.ypdbooks.com/film-radio-

http://www.ypdbooks.com/film-radio-and-tv/1939-across-the-waves-from-radio-caroline-to-classic-fm-YPD02118.html


and-tv/1939-across-the-waves-from-radio-caroline-to-classic-fm-
YPD02118.html 

 

The political tolerance of Spain with the Offshore stations in the 

60s and 70s. Part 3  

 

As told in part 1 and 2 this article had been written in Spain and 

translated with a translator from the internet.  

 

Further evidence is shown in a meeting held in Munich of the 
Working Group of the CEPT Radiocomunicacions where Spain was 
censored for not having ratified the Agreement. Furthermore it 
highlights the bad position that Spain will be in at the next 
conference Telecommunications from Málaga-Torremolinos, where 
the rest of the countries will see in Spain immobility on home soil. 

On February 26, 1975, the Dutch newspaper Het Parool published an 
interview with the radio boradcaster Mi Amigo Stan Haag, where he 
stated, among other questions, that they are ready to collaborate 
with several stations including Girona and Barcelona. This caused an 
reaction from some section of the Spanish administration. So the 
DGRTV (Jesús Sancho) writes to the assistant director (Ezcurra) 
with an information request, which he replies confirming that the 
owner and director of "Radio Mi Amigo" has been established to be in 
Platja d'Aro.  

 

http://www.ypdbooks.com/film-radio-and-tv/1939-across-the-waves-from-radio-caroline-to-classic-fm-YPD02118.html
http://www.ypdbooks.com/film-radio-and-tv/1939-across-the-waves-from-radio-caroline-to-classic-fm-YPD02118.html


Until April 7, he believed Eugenio Fontán, director general of the 
proprietary SER of Radio España de Barcelona, who controlled "Radio 
Gerona", who affirmed that there was no relationship between the 
two. However on the 7th of April he called him, "Ezcurra says," 
Luckily Fontán told me that SER was not, but that "Radio Gerona not 
only had a contract, but last Saturday he broadcast a program in 
Dutch language and another in English from Radio Mi Amigo. I have 
ordered the Provincial Delegation of Information and Tourism to 
Girona to instruction of a dossier for the transmission of programs 
that have not previously been authorized but may not been permitted 

On the other hand, there is a circular telegram in all the Delegations 
of about two years ago, which reminds the prohibition of authorizing 
foreign language programs that have not been expressly approved by 
the Directorate General. » Ezcurra concludes: "Although, in my 
opinion, we must not, in principle, take measures against the 
recording in Spain of programs aimed at pirate transmitters,  we 
have to prevent the Spanish broadcasting from breaking from 
national laws in countries that have diplomatic relations with us ". 

Some letters between ministers give us a clear clue that the 
opponents of signing the Strasbourg Agreement would finally win. 
And Minister of Foreign Affairs, Pedro Cortina sent a letter to 
Information and Tourism Minister, Leon Herrera Esteban, in which 
he confirms this adding: "Therefore, as you indicated in your letter, 
you believe that having changed the circumstances, there are now 
reasons to postpone this signing, the more practical it would be that 
you request in a way that both of the Cortes and of the Ministry of 
Justice, carry out the process with the maximum slowness, thus 
meaning, the postponement without any type of publicity ".  

 

Minister Herrera wrote to the President of the Cortes a reserved 
letter in which he writes: "For the reasons that I indicated to you, 
and mainly because this agreement only relates to the transmitters 
on ships, it would not help us to try remove "Radio España 
Independiente", I would very much like you to delay the process of 



the aforementioned Agreement in the corresponding Commission of 
the Cortes. The Minister of Foreign Affairs, to which I expressed 
my concern, tells me that for his party, there is no inconvenience 
that the procedure is carried out with the utmost slowness, to 
arrive, definitively, to a postponement without any type of publicity 
".  

The president of the Cortes wrote to the Minister of Information 
textually: "In this connection (Agreement) I can assure you that 
you'll be pleased if circumstances change it will not expose you when 
communicating your views» 

Ezcurra wrote in February 1976 to the MIT delegate in Girona 
informing that although the Official Bulletin of the Cortes published 
the text of the Strasbourg Agreement, it was stopped by DRTV 
("this is confidential", says Ezcurra), it may be included at any time 
on the Cortes agenda. 

Later he stated: ‘Last summer, during the period of the greatest 
offensive of the Central European radio and television stations 
against Spain[9], it would have been unproductive that, above all, we 
had helped them by joining the Strasbourg Convention’. 
 

The subject of the Strasbourg Agreement is forgotten until 
September 1978, when it is the CEPT radiocommunication group 
which sends a note to the engineers of the DGRTV about the 
situation of the radiostation on the ship Mi Amigo. Ezcurra stated 
that whenever they were asked explanations DGRTV has said that 
the Agreement is in process and that is complicated, since a criminal 
code reform is needed. Though in view of the scarce international 
assistance to end the Pirate stations policies (Radio España 
independente, La Voz de Canarias Libre and Radio Euzkadi) by the 
DGRTV, there is no problem to adhere to the Agreement. However, 
the English published a press release in October informing you that 
the Ministry of Commerce and Spanish Tourism had financed the 
repair costs of the Mi Amigo boat. This was categorically denied by 
Spanish representatives, who claimed that even if that was the case 



only the groups of hoteliers, restaurants and agencies engaged in 
tourism could have done such an action. 

This was how the group would be informed, but that an immediate 
correction, in addition to the inclusion of the text, in French, was 
required in the conclusions of the working group. It was also revealed 
that neither the DGRTV, nor the Post Office and 
Telecommunications where able to intervere in the repair or 
provision of the "Mi Amigo", which according to the Belgian 
delegation sails with a Panamanian flag. 

 

Pablo Sela, through the delegate of Tourism in Girona, has informed 
that, indeed, there are recording studios in Platja d'Aro, where 
there is also an office of the company ADOC SA located in the 
building of the Bank of Madrid, where correspendence is received, 
among which there is also tourist establishments. The Platja d'Aro 
Tourism Board, operated exclusively by private establishments, has 
contracted publicity of a generic nature on several occasions, with no 
type of collaboration from the state or the municipality. 

In October 1978 a senior officer of the Ministry of Foreign Affairs 
wrote to Ezcurra in which he stated that, although there is no 
formal obligation to comply with the agreements of the 



Council of Europe that have not been ratified by Spain, there was a 
moral obligation to adhere to the agreements of the bodies to which 
it is party, as long as there are no background reasons that prevent 
it. The opinion of this body is that it must resume the issue and 
request the CEPT or the ITU through normal diplomatic channels for 
the accession of Spain. The AAEE will request the Ministry of 
Justice to submit the corresponding bill for the signature and 
subsequent ratification of the Agreement. With regard to the 
assistance to ships, when signing the Agreement the problem will 
solve this problem. 

 

This also orders the provincial delegate of Culture, for the reasons 
explained above, to stop the broadcasts of Radio Mi Amigo and Radio 
Caroline and any direct or indirect help that could be provided to 
Sylvain Tack. Tack replied on January 4th 1979 that he would 
observe the order. However, months later, in April 1979, Mr. Tack 
writes to Deputy Director General Ezcurra, telling him that his 
partner Ronan O'Rahilly, of English nationality and who lives in 
London, will not. He had accepted the decision of the Spanish 
government but the broadcasts have resumed quoting an address in 
Spain and that Tack denies all responsibility. 

 

Ezcurra further accusses in another letter on May 22, 1979. As 
proof of his goodwill, Tack puts the matter in the hands of lawyer J. 
Puig Bertran, from Platja d'Aro, who wrote to Ezcurra attributing 
responsibility for Radio Caroline to Patrick Van Acoleyen, and 
Germain Boi. The latter had been denounced before the Hont 
Magistrate, the People's Examining Judge, and had filed a legal 
action in the Patent Office on July 11, 1979 for unconditional use of 
the name ‘Mi Amigo’. Thus the story of Radio Mi Amigo in Spain 
ended. 

Conclusions 

The access that the work of Francisco José Montes Fernández has 
had to internal conversations of Spanish diplomacy at the highest 



level, allows us to draw clearly the role of Spain in the history of 
Offshore piracy. The reasons why the accession of Spain to the 
Strasbourg Agreement was delayed (finally approved in March 1988) 
remain clear enough. The fight between various political estates of 
Spanish supporters and detractors has also been well defined. This 
lack of clarity clearly helped Radio Mi Amigo, both in the ease of 
supply of the ship and of the existance of the production and 
management equipment of the station in Spanish territory from the 
beginning of 1975 and until the end of 1978.  

 

Definitely, without this indirect collaboration of various organisms 
and senior executives of the Franco regime, more concerned about 
the communists of the REI than the Offshore pirates, possibly Radio 
Mi Amigo would have had a very different life. 

copyright Juan Perich 

 

[1] The General Director of Broadcasting and Television Arias 
Salgado in the newspaper Los Sitios 09/30/78  

[2] Escurialense Legal and Economic Yearbook, XLI (2008) 715-77 7 
/ ISSN: 1133-3677 

[3] United Nations memory. Economic and Social Council. I / Conf. 
6/30, (March 1948)  

[4] Literal (Refers to Radio Norsee International)  

[5] Well known as 'La Pirinaica' station, created in 1941 by the 
Communist Party of Spain in exile. 

[6] Radio España Dependiente emitted from Bucharest since 1960, 
but the Francoist government did not know its origin .  

[7] REI started its broadcasts in Moscow (USSR)  

[8] The Delta was a support vessel that was used to supply the MV 
Mi Amigo occasionally from Bilbao.  

[9] Executions of the Franco regime in 1975 

 



Time for another cleaned photo from the Sheridan Street collection. 
Working on Radio Caroline he has made some wonderful pictures in 
the sixties, which gives us a perfect insight. For instance how the 
studios were in those days. Here is TV on Radio, as a nickname was 
called. Tommy Vance. 

 

 

This is fun and just came in from Los Angeles and thus the Emperor 
Rosko with the words: ‘I saw you had pictures of studios in this 
month’s edition so for your own amusement not sure if you want to 
use them here is where the LA connection and coast to coast country 
get produced every week. I think the studio is almost older than I 
am, have another great report best regards Rosko.' And look at the 
screen! 



 

Rosko asked to held a contest. What can you identify on this photo? 
Just  to I.d. The console  would be  great,  it was made in France  
way back in time! One of the  first to have   faders  with  built in  
power etc. Answers to: HKnot@home.nl 
 

There was a celebration in Australia, here’s Graham Webb to tell: 

‘28th of February was a momentous day for me as it was the day I 
started in radio in 1954 (65 years ago). 

 



 
I am not boasting but I am very proud of the fact that I am still on 
top of the grass and not under it at almost 83 years of age. I am still 
on air today more recently on a new radio station known as Sydney’s 
own Harmony FM, along with my little brother Mike Webb.  

Mike started New FM in Newcastle, 2WS in Sydney and was one of 
the architects in the seventies with Rod Muir at 2SM also managing 
MMM in Sydney. Joining Harmony our dear friend the “Mighty 
Quinn” (Allan Quinn) of Saturday Night Gold fame, which is heard all 
over Australia and around the world. I am totally in tune with 
Harmony FM to gain the full-time license soon.  

 
The 28th February was also momentous for me as it was the day, we 
launched Australia’s first pop clip television program later to become 
Sound Unlimited and then Sounds with our friend the great Donnie 
Sutherland Oam, in 1974 (45 years ago). Our shows morphed into 
MTV worldwide, a very proud achievement for all concerned 
especially me. Graham Webb.’ 

Thank you Graham and of course a big congratulation. It is always 
nice to hear from you or suddenly meeting each other unexpected in 
the London streets. 

Next Jon in London: ‘Hi, I have just updated The Pirate Radio Hall of 
Fame. 

New this month: 

• We were sorry to hear of the death of former Radio Caroline 
North DJ Bob Stewart. We pay tribute to: 'Baby Bob';  

• Forty years ago, on Easter Sunday 1979, Radio Caroline 
returned to the air after nearly six months of silence. We 
remember the station's momentous return and its final year of 
broadcasting from the mv Mi Amigo;  

• Is the Radio Veronica ship returning to sea?  
• Jerry 'Soopa' Leighton is heard on the BBC;  

https://www.facebook.com/allan.quinn.92?__tn__=%2CdK-RH-R-R&eid=ARDVx5bNM6GpuOEsUdmq7mZMQs1-SEa-nzHA_LCgl9mwovXXP3DE51-miojLW65BfwUYhGQ7KaaSe6iS&fref=mentions
https://www.facebook.com/donnie.sutherlandoam?__tn__=%2CdK-RH-R-R&eid=ARBs9nFKNAi6o5MkST0KlrVncKFR_RDKxa7aYBdw6QT-n1zOHSqcTJpCbRACFBd9vXHKUoyMctoxnosi&fref=mentions
https://www.facebook.com/donnie.sutherlandoam?__tn__=%2CdK-RH-R-R&eid=ARBs9nFKNAi6o5MkST0KlrVncKFR_RDKxa7aYBdw6QT-n1zOHSqcTJpCbRACFBd9vXHKUoyMctoxnosi&fref=mentions


• And still with Caroline North, Nick Bailey's autobiography is 
out this month. We have details of where you can get your 
copy. 

My thanks, as ever, to all the contributors. Best wishes, Jon’ 
www.offshoreradio.co.uk 

*********************************************************** 

The film ‘Pirate Radio Taking Back the Airwaves’ which Wayne Hepler 
produced and presented in part in 2014 at the annual RadioDay in 
Amsterdam is finally available online. A documentary officially for 
the American people to show what offshore radio has done. 
Interesting interviews with several people like Ad Bouman, Tineke, 
Hans Hoogendoorn, A media professor, Rosko and many more, not 
forgetting Hans Knot. 

 

 

E Bay has it but the exact title is critical or you’ll get that 
regrettable pirate radio film out of Hollywood. Type: Pirate Radio 
Taking Back the Airwaves and you’ll see it.  

https://ebay.to/2VspXt0 

http://www.offshoreradio.co.uk/
https://ebay.to/2VspXt0


 
They are charging about $15 plus $4 or $5 shipping as of March 1, 
2019.  Wayne Hepler.’ 

******************************************************* 

Henk de Boer from the Netherlands has a question about Radio 
Luxembourg: ‘I’m looking for a poster from the seventies on which 
Peepee, Peter Koelewijn and Felix Meurders are printed. Who can 
help me? Any other publicity photo is welcome too. E mail at 
Henkanneke22@hotmail.com  

 

 (Archive RTL) 

March 4th François Lhote wrote: ‘BOUDEWIJN DOM  R.I.P. 

It is with great sadness that we learnt of the death, during the 
night of Saturday, March 2nd to Sunday, March 3rd, of our friend 
Boudewijn Dom, known to many people as "B.Dom". A few months ago 
he was diagnosed with vascular dementia disease, an incurable 
disease, and by strange coincidence, the same disease that affects 
the founder of Radio Caroline Ronan O'Rahilly. But a week ago, 
Boudewijn suffered a brain haemorrhage and fell into a coma. 

mailto:Henkanneke22@hotmail.com


We are obviously in shock. In addition to having been a great friend 
appreciated by all, and a great lover of offshore free radio at sea, 
Boudewijn was also one of the pillars of France Radio Club since the 
very beginning 45 years ago. He was a very great photographer and a 
great number of his photos have been published over the years in our 
magazine and elsewhere. We will pay a more complete tribute to him 
in the coming weeks. Our condolences go to his widow Anne, and son 
Ronan.’ 

 

 

Spring 2016 Photo: OEM Archive 

 

Next Joel O’Brien who found back in his personal collection a sticker 
from Radio Caroline. It’s from the Caroline Racing Team, which led a 
very short life in 1973. 



 

Next Australia and a message which also was send by Ingo 
Paternoster 

‘Dear Sir Hans, I thought you and your readers might be interested 
in this website - A ‘garden of world radio stations’. 

Interestingly, it includes Radio Caroline, although many well known 
stations are not there. 

RADIO STATIONS AROUND THE WORLD -  

 The GREEN DOTS on this Google Earth represent a radio station 
anywhere in the world! Click on any one of the dots and you will 
immediately listen to that station with very good sound. I cannot 
imagine the effort that went in to this! 

http://radio.garden/live/toulouse/radiopresence 
 

Cheers Dr Phil Crosby.‘ Thanks a lot from both of you and once 
starting on this internet page you will find a variety of radio stations. 

March 12th another message from Australia and it’s Ian MacRae who 
wrote: ‘What I’ve done today! I went to the ABC and recorded some 
grabs for an Australian Story episode about The Seekers and how 
they were launched in the UK by Pirate Radio, which is where I was 
working at the time. It'll be on air sometime early April.  

Good to see Ian and we saw the special which was an excellent view. 
https://www.youtube.com/watch?v=0AZ0sNX6z90&feature=share&fbclid=IwAR

3hF5J2le3bNahGksmwL-czlkS__T9LFmobOzyPAU_1ZlWQLhjXFthLQBU 

 

http://radio.garden/live/toulouse/radiopresence
https://www.youtube.com/watch?v=0AZ0sNX6z90&feature=share&fbclid=IwAR3hF5J2le3bNahGksmwL-czlkS__T9LFmobOzyPAU_1ZlWQLhjXFthLQBU
https://www.youtube.com/watch?v=0AZ0sNX6z90&feature=share&fbclid=IwAR3hF5J2le3bNahGksmwL-czlkS__T9LFmobOzyPAU_1ZlWQLhjXFthLQBU


 

 

More sad news versus Ben Bode: ‘Johan Van Hee, in offshore radio 
circles better known as Johan Rood, left us around eight o'clock this 
morning (18/03/2019). After a brief illness in a Czech hospital Johan 
got into a coma and couldn't get out of it anymore. Johan, who let 
Radio Delmare live on his own at the end of the seventies of the last 
century, has not been able to continue this for himself. Rood 
attended the technical school in Antwerp (TNA), where he learned to 
build transmitters and activate other technical circuits.  

After his studies he came into contact with Danny Vuylsteke via 
Jean-Luc Bostyn of RadioVisie and then with Gerard van Dam of 
Radio Delmare, with all the consequences henceforth. Johan Rood 
has always been a strange duck in the bite and that fact has made a 
lot of people happy, even though at times he wasn't himself. A sweet 
person and an insane technician have indicated the bride; now he can 
join in with his partner who died last year and he missed terribly. 

RIP Johan Van Hee 18/03/2019 Ben Bode.’  Thanks Ben and here 
memories to Johan Rood produced by Theo van Halsema. 



https://www.youtube.com/watch?v=aIRCjsCYSeE&fbclid=IwAR1Dk7
VG7Wom1Ky_CJoZ7_cO7zWetHD_8lhL4d-iWqxnla39oBB1GiUxilc 

************************************************************* 

OFFSHORE ECHO'S MAGAZINE PRESS RELEASE 

The new issue of Offshore Echo's Magazine  is now available. 

 

 

This issue (195 – April 2019) includes: 

20 October 1978 - the end of Radio Mi Amigo 

Radio Mi Amigo 1979 

Denis O'Callahan's Personal history of Radio Hauraki pt. 1 

Radio Caroline 1972 return part 4 

Radio Syd story part 9 

The Government files 

The Political tolerance of Spain & the Offshore stations in the 

60's & 70's. 

Offshore Echo's Magazine is the only magazine in the world 

entirely dedicated to the history of offshore radio. You can 



receive this magazine by subscribing 

here:http://www.offshoreechos.com/TextMagazineEng.htm 

or by writing to: OEM, PO Box 1514, LONDON W7 2AA UK  

The annual subscription fee (4 issues) is: £35 (UK) or 40€ 
(Continent) Support us! 

OFFSHORE ECHOS MAGAZINE (OEM): De Laatste, De Beste ! 

************************************************************* 

Here news from Mary and Chris Payne: ‘Hi Everyone, the Radio 
London website was 20 years old on March 29th! Our bumper 
birthday update includes the following stories: 

Jon Wolfert's Sonowaltz dedication 

Keith Skues's Double Celebration 

Webby's amazing 65 years on air 

Montreal commemorates John and Yoko Bed-in 

D-E-C-C-A's 90th Birthday 

Radio Jackie's 50th 

Escape from Sealand 

Big L vehicle update 

Zombies' Hall of Fame Induction 

The Settlers’ tale of bad luck 

With thanks to all our contributors, supporters and loyal visitors,  

Mary, Chris and Moosie 

www.radiolondon.co.uk 

And of course congratulations for all the hard work during all those 
years!!  

http://www.offshoreechos.com/TextMagazineEng.htm
http://www.radiolondon.co.uk/


And another sad message in this edition of the International Radio 
Report: Tuesday 9th of April Paul Severs died at the age of seventy 
after heart failure. In the regular and specialized music press from 
Belgium you can read all the details. Less well known is the fact that 
the Belgian singer (26/06/1948), who was born in Huizingen, was also 
presenter on Radio Mi Amigo for some time. 

This was of course not entirely surprising. After all, Paul had his 
singing career largely thanks to Sylvain Tack. Besides being the 
owner of the Suzy waffle factory, he was also the manager of a lot 
of Flemish talent. Severs was one of the first artists he took under 
his wing and accompanied to the top of the Flemish showbiz. The 
bond between the two became and remained very strong. For a while 
Paul Severs presented on the Sunday morning (09:00-11:00 hrs) a 
request record program on Mi Amigo. Every week about three 
thousand (!) requests came in at the Hilversum post box number 
(847) of Mi Amigo. However, the recordings took place 'somewhere' 
in Belgium.  

 

 

When, due to the adoption of the anti-offshore radio broadcasting 
law in the Netherlands, it became too dangerous to continue 
recording in the Low Countries, his presentation work came to an 
end. Paul's last programme was broadcast in September 1974. 



When Mi Amigo remained on the air as the only Dutch-language 
offshore radio station from 1 September 1974, Sylvain Tack, as 
supposed owner of the station, was more and more targeted and 
chased by the press. He was repeatedly portrayed in an incorrect 
way, after which Paul recorded it for him in his sung ode 'Sylvain'. 
With thanks to Jean Luc Bostyn and Herman Content). 

Another hero passed away as Les Reed left us to. Not only the Man 
of Action but many other compositions remind us to this great 
composer and orchestra leader. 
https://www.theguardian.com/music/2019/apr/16/les-reed-
songwriter-dies-age-83-tom-jones-delilah-its-not-unusual 

Just before closing this issue I also learned that Alan Keen, known 
from Radio London and Radio Luxembourg passed away. Surely soon 
memories will be published on www.radiolondon.co.uk 

 

 

 

RADIO LUXEMBOURG 208 2.7.1951-31.12.2015 

Another part of the Phil Champion article 

The last years of the Benelux Service and new shows on the 

English 208                                                                                                 

Declining fortunes for the English 208 reversed then decline sets 

in again                                 

An idea of the English Services's fortunes can be gained from a 

digitalspy post Rodney Collins wrote. It had been in profit from the 

1930s though 1979/80 were poor years. The RTL bosses in the 1970s 

and 1980s still had great respect for it. Also, research showed it had 

lots of listeners in The Netherlands, Germany and Scandinavia. The 

Managing Director from 1979-83, Patrick Cox, was well known to the 

RTL Board as he had previously worked for RTL in Paris. He managed 

http://www.radiolondon.co.uk/


to obtain more investment for the English Service which led to an 

increase in both audience and advertising revenue.  

 

From 1981-83 it was in profit again. UK audiences were strong in the 

winter months but suffered in the summer with a poor early evening 

signal. The BBC and ILR stations like Capital Radio were happy to co-

exist with Luxembourg. Their listeners could go to 208 in the evening 

when they had more specialist shows but would retune to them in the 

morning if they heard a foreign language show. The BBC and ILR 

could concentrate on building up big daytime audiences. A record 

retailer posting recently as 'beacon' from the early 1980s said that 

208 was important in influencing what people bought. The station was 

aware of its wide audience, in the 1980s opening each evening with: 

"Broadcasting to Great Britain and  Europe..." 

Cox's replacement, Maurice Vass, came from ILR -having been MD at 

Devon Air Radio and Centre Sound. Collins said they couldn't get him 

to accept that 208 was different from ILR. The audience figures 

dropped from 1983 as he cut costs and hired djs more in the ILR 

mould rather than those with distinctive voices and styles. Perhaps 

that was the "dissatisfaction with station management" that as the 

station's website says caused Benny Brown to leave in 1985.  



 

Jessie Brandon Archive Radio Luxembourg  

However, one internet post says that there were some good djs in 

the mid/late 1980s like Jessie Brandon, Gary King, Tim Smith and 

David Lee Stone. Record retailer 'beacon' reckoned that it had been 

the mix of deejay styles which made the station work. He added "the 

themed shows gave the station identity and structure." Collins wrote 

that in the mid-1980s 208 was attracting 300.000 UK listeners in 

half an hour. Of course there would be other factors in the decline. 

More ILR stations were opening up. ILR rules were relaxed, requiring 

less emphasis on speech. Stations could split frequencies through the 

1980s and early 1990s so that minority-interest evening 

programming was put on the medium wave outlet with more pop on 

the FM till late on. The younger audiences of the time preferred FM 

stereo quality to the fading which previous generations had been 

content to put up with. Radio 1 not only extended its programmes -

though these were more rock than pop- and had FM transmitters 

nationwide. Collins wrote that as audiences fell, less money came in 

so Vass cut costs more. 



 

Archive Offshore Music Radio 

Over the years the English Service had various records played at 

closedown time. In Stephen Williams' time it was "At the End of the 

Day" then "It's Time to Say Goodnight." Years later Marion 

Montgomery's "Maybe the Morning" was played with Bob Stewart 

wishing a very good night. 

Luxy had done very well in income during the 1950s and 1960s, the 

early to mid-1970s then the early 1980s. The slide through the 

1970s resumed after 1983 and continued into the 1990s. There were 

still sponsored shows aimed at a young audience. In summer 1990 

Tony Morrell hosted "Clock House Avanti" Tuesdays 2130-2200 as 

part of his show up to midnight. With phone-in competitions it 

promoted the clothes range of the sponsor. Jingles now said 

"Luxembourg leads the way." At least the station had a land line -

denied by the Home Office for many years. One voiceover from Bob 

Stewart said "RTL International" while a jingle still said "Radio 

Luxembourg." It was still his voiceover for the 'Powerplay'. For over 

two decades Bob had been 'the voice' of Luxy.  In line with changing 

trends it brought in a new Saturday night format with 'dance music' 

for the whole evening's transmission.  



 

Bob Stewart Archive RTL 

Radio Luxembourg decided to open a satellite service with the then 

odd idea that people would listen to radio via TV. This ran for a year 

or so. By summer 1991 it had been decided to close the English 

Service on 208 on December 31st. Mike Hollis produced a two hour 

show to mark this end of an era. Tony Prince said, "Something very 

special is over." Some say that the early 1960s beat boom would not 

have happened without 208. Pop musicians like Keith Richard said 

they were influenced by what they heard of 208. The beat boom 

began c1962/63 -the British pirate ships didn't come until 1964. 

Stephen Williams, the very first English announcer, was heard again. 

He said that it was the station of the stars, now it would be the 

station in the stars -on satellite. He also said that all those years ago 

he envisaged building up a station that would sound something like 

the current BBC Radio 4. He could never have foreseen that playing 

records with inconsequential chat could have been such a great 

success. But he was wrong -that's what people wanted. 

The English deejays were not idle. For some time they had appeared 

in afternoons on the local Luxembourg Service "RTL Community." (In 

fact, the idea of being on other Services was not new. I remember 

reading about the English deejays hosting an English language show 



on the French Service on Long Wave in April 1973 from 0000-0300 

then listening to Bob Stewart on it.) They were to build up a new 

audience in Scandinavia with an all-day English Service 'RTL 

International' on the Astra 1A satellite with the evening shows going 

out also on 208. It was aimed at homes served by cable companies 

plus homes with their own satellite dishes. As the jingles said "The 

best music 24 hours a day" and "Music at the speed of light -the 

Greatest Hits by satellite! Radio Luxembourg."  Cable carriage costs 

were said to be very high though. "Satellite Times" magazine's 

survey placed it as the most popular station with 53% of the votes.   

 

 

This lasted just a year. The final closure of the English Service on 

December 31st 1992 was carried on 208 too instead of the normal 

German show. The station's General Manager John Catlett gave a 

fitting closing tribute," This station was the first in Europe to have 

success by programming what people wanted to hear instead of 

programming what the government thought people wanted to hear. 

That is why we could show such success against the BBC in England."  



 

The last words came from Senior DJ Mike Hollis," 10½ years ago I 

didn't dream I could be here to carry out the final words on the 

closedown of the world's biggest and most famous commercial radio 

station. I'm both honoured and sad to say a fond farewell and 

goodbye after over 59 years of broadcasting. So on behalf of the 

present Luxy team and all the past presenters and staff -this is 

Mike Hollis saying 'Thank you' and may Radio Luxembourg live on 

forever in your fondest memories." Then he played the usual 

closedown record: Marion Montgomery "Maybe the Morning." 

Seconds later the news came on read by a German female. In a 

recent interview on WCR FM Mike Hollis said that if RL had 

targetted multi-national advertisers like Kodak, British Airways or 

KFC it could have been a success as there were listeners all over 

Europe. (to be continued) 

 

Well you had to wait some weeks for this edition of the Hans Knot 

International Radio Report but again it was a bumper edition. One 

more to come before the summer holidays here in Europe. All 

memories, photos and many more interesting things can be send to 



Hknot@home.nl 

 

All the best for you and till next time!  

  

mailto:Hknot@home.nl

