Televisiezendschip al gepland in 1963

Rillingen kropen recentelijk over de rug van de auteur nadat hij een pakket in de
postbus had ontvangen met daarin niet alleen een tiental Panorama’s uit het jaar
1950, een jaar waarin hij groeide naar de leeftijd van één jaar, maar tevens
Wereldkronieken uit het jaar 1957. Tevens zaten er 10 exemplaren van de Panorama
uit het jaar 1963 in. Het betrof vooral exemplaren van het jaar 1963 dat zijn aandacht
trok. Dit vanwege het gegeven dat hij op een andere internetsite,
www.mediapages.nl een langdurige serie artikelen publiceert, waarin hij allerlei
herinneringen probeert boven water te krijgen. Of het nu de media, de muziek of
andere (persoonlijke) herinneringen zijn, ze moeten ergens vandaan komen. Hij heeft
sinds 1960 zelf veel
geknipt, geplakt,
gelezen en verhaalt
maar er komt toch
regelmatig veel
materiaal beschikbaar
door middel van
aankoop via internet.
Het moment dat hij
een aantal pagina’s
van één van de
publicaties van De
Panorama uit maart
1963 las, was het een
geval van absolute
rilling. Immers, hij had
in vele publicaties de
praktisch gehele
historie van de
zeezenders
beschreven en plots
was er een totale
nieuwe openbaring.
Laten we ons door
hem begeleiden naar
een plan tot realisatie
van een commercieel
televisiestation in
internationale wateren
in de maand maart
1963:

Het was moment van totale verbazing toen ik recentelijk een verhaal tegen kwam
geschreven door de toenmalige Panorama journalist Leo J. Capit. In de tijd dat de
eerste geruchten schaars in de kranten waren verschenen over een plan te komen
tot televisie vanaf een kunstmatig eiland voor de kust van Noordwijk en men zich
ministerieel in Den Haag bij herhaling boog over de mogelijkheden een einde te
maken aan de radio-uitzendingen, die sinds april 1960 vanaf de MV Borkum Riff
werden uitgezonden vanuit internationale wateren, kwam Capit plotseling met het


http://www.mediapages.nl/

verhaal over een spoedige komst van commerciéle televisie-uitzendingen gericht op
Nederland. Hij beweerde in aanloop van het verhaal al maanden op de hoogte te zijn
van plannen die ‘zeer binnenkort ten uitvoer zullen worden gebracht.” Maar, zo
voegde hij eraan toe: ‘wij hebben geen ruchtbaarheid aan de plannen willen geven,
omdat ze ons te onwaarschijnlijk en te fantastisch voorkwamen.

Vervolgens had de redactie van het tijdschrift tijJdens een vergadering besloten toch
maar tot een vroegtijdige publicatie over te gaan. Hierbij was het hen wel duidelijk dat
de ondernemers achter het project niet blij zouden zijn met een verhaal in het
weekblad. Ze zouden liever de publiciteit pas zien als het zogenaamde
experimentele stadium achter de rug zou zijn. Maar in de jaren zestig had het
lezerspubliek het recht op opening van zaken, mede omdat het verschijnsel van
‘commerciéle televisie’ vele aspecten had, waaronder zeker ook bedenkelijke.

Het werkelijke verhaal meldde direct dat de daarop volgende zondagnacht om kwart
over twaalf, zo had men uit de omgeving van mensen betrokken bij het project
gehoord, de eerste beelden te zien zouden zijn. Die zouden worden uitgezonden
vanaf het zendschip MV Argus, dat verankerd werd voor de Nederlandse kust, net
buiten territoriale wateren, ter hoogte van Noordwijk. Het zendschip zou eigendom
zijn van de in Liechtenstein gevestigde onderneming N.V. Teleview. Men wist te
melden dat de televisiezenders aan boord gebonden waren aan de zogenaamde
optische horizon: ‘Niet voor niets staat in Lopik de hoogste mast van Nederland. Een
mast hoger dan ooit kan worden gemonteerd op een schip. Daarom achtten
deskundigen het dan ook onmogelijk, dat Radio Veronica op het stuk van televisie
zou kunnen worden nagevolgd’. Volgens de auteur was het echter toch mogelijk
televisiesignalen vanaf een schip uit te zenden over een radius van honderden
kilometers. Aan land was dit nog niet waargemaakt, immers er stonden in Nederland
in die tijd vele steunzenders om de televisiesignalen toch op een redelijke manier de
huiskamers binnen te krijgen.

Waarom zou het dan wel mogelijk zijn geweest om dit te realiseren vanaf de MV
Argus? Men had daarvoor de technische ondersteuning gekregen van professor
Aloys Rinzelbach, de geestelijke vader van de zwevende TV zendantenne.
Dramatisch gegeven was dat de bejaarde professor helaas de testuitzending zelf niet
kon meemaken. Rinzelbach lag namelijk in de ziekenzaal van de Pentonville
gevangenis in Londen. Hij was in Engeland opgepakt als ongewenste vreemdeling;
een stateloos en zieke man, die volgens de Britse autoriteiten betrokken zou zijn
geweest bij een spionageschandaal. Wel had de redactie van het weekblad nog een
correspondent in de Britse hoofdstad verzocht een bezoekje te brengen aan Aloys
Rinzelbach, maar deze bleek te ziek om vragen van technische aard zelf te
beantwoorden.

Wie was nu eigenlijk professor Aloys Rinzelbach? Hij werd geboren in 1890 in
Koningsbergen, dat gelegen was in het toenmalige Oost Pruisen. Later studeerde en
werkte hij binnen de faculteit Natuurwetenschappen aan de universiteit van Dresden
waar hij ook vele jaren werkzaam was en aan de ontwikkeling van de nieuwe
antenne werkte. In 1962 vluchtte hij naar West Berlijn, waar hij gedurende 8
maanden ‘op kamer’ woonde. Daarna deed hij verschillende West Europese landen
aan om belangstelling te kweken voor zijn uitvinding. In eerste instantie bleken alle
verzoeken tot vertoning niet beantwoord. Op een bepaald moment zocht Aloys
contact met een voormalige landgenoot die inmiddels al enkele jaren tot Brit was



geneutraliseerd. Deze wist hem bij de juiste mensen te brengen ter demonstratie van
de antenne in de Schotse Hooglanden. De redactie van de Panorama had nog wel
een telefoontje gepleegd met Scotland Yard om meer te vernemen over de
vermeende spionage betrokkenheid, maar daar zweeg men in alle talen over
Rinzelbach. In publicaties was wel terug te vinden dat er werd gezegd dat Rinzelbach
als spion werd gezien binnen het toen grote Vassall schandaal.

Deze Vassall werkte gedurende de Tweede Wereldoorlog als fotograaf voor de Britse
Luchtmacht en werd na de oorlog ambtenaar bij de Luchtmacht. Een overplaatsing
volgde in 1954 toen hij werd benoemd tot Brits vertegenwoordiger bij de ambassade
in Moskou, met marinezaken in zijn portefeuille. Vassall was homoseksueel, iets dat
in die tijd ongekend was. Op een feestje werd hij aardig dronken gevoerd, waarna
foto’s werden gemaakt waarop hij zich plezierde met meerdere mannen. De foto’s
kwamen in handen van de KGB en bleken toen zeer comprimenterend voor Vassall
te zijn. Hij werd vervolgens door de KGB gechanteerd en begon voor hen te
spioneren. Duizenden documenten over Britse radarinstallaties, torpedoboten en
antionderzeeér apparatuur kwam daardoor in handen van de KGB. Op een bepaald
moment, begin jaren zestig van de vorige eeuw, liep een senior lid van de KGB,
Anatoliy Golitsyn, over naar de VS en deze had kennis van Vassall’'s werk voor de
Sovjet Unie. Hij werd dan ook gewaarschuwd tijdelijk zijn activiteiten voor de KGB stil
te zetten.

Na zijn terugkomst in Londen werkte hij nog geruime tijd voor de KGB. Mensen in zijn
omgeving vonden dat hij, vooral nadat hij na een dure flat aan Dolphin Square was
verhuisd, er kwistig op los leefde. Ze werden door Vassall verteld dat hij een grote
erfenis had gehad. In werkelijkheid kwam het vele geld vanuit Moskou en de kas van
de KGB hem tegemoet. Op 12 september 1962 werd hij uiteindelijk opgepakt en
gearresteerd wegens spionage. Hij heeft toen een volledige bekentenis afgelegd
maar er was vrijwel direct sprake van handlangers. Vassall werd uiteindelijk tot 18
jaar gevangenisstraf veroordeeld en één van de vermeende handlangers zou de uit
Dresden afkomstige Aloys Rinzelbach zijn geweest. Bewijs is er echter nooit echt
geweest. Wel dient nog vermeld te worden dat Rinzelbach, voordat hij werd
gearresteerd, het succes van het testen van zijn uitvinding uitgebreid had gevierd in
het Savoy Hotel in Londen. Hier had hij plotseling bezoek gekregen van de
Nederlander mr. H.M. Janse Sieverdingh, die als eerste bij hem kwam en dus de
uitvinding voor veel geld claimde voor het televisieproject Teleview.

Een dag na de aankoop van de ontdekking door Teleview keerde Janse Sieverdingh
terug op het vliegveld Schiphol en werd hij geconfronteerd met het nieuws dat de
uitvinder Rinzelbach was gearresteerd in Londen. Op de vraag, waarom het was
gebeurd, wist Janse Sieverdingh slechts te melden: “Ik weet het niet, men kan van
alles veronderstellen. Wij zijn zeer met zijn lot begaan, maar kunnen momenteel niets
voor hem doen. Onze geldige overdracht gebeurde nadat Aloys ons de tekeningen
ter beschikking stelde. Het geld is inmiddels van onze rekening afgeschreven. Wij
zijn dus nu volledig eigenaar van het procedé. Maar het gebeurde werpt een
schaduw over onze vreugde om de eerste experimentele televisie-uitzending vanaf
ons zendschip Argus.

Ook had een journalist van de Panorama een bezoek gebracht aan Rotterdam waar
een bekende voor het Nederlandse kijkerspubliek woonde: Karin Kraaykamp. Ze was
zes jaren lang onbetwist het gezicht geweest als de VARA televisieafdeling zendtijd



had. De omroepster
had in 1961 ontslag
genomen om daarna
haar eigen weg te
gaan. Met de komst
van het commerciéle
televisiestation waren
er vervolgens nieuwe
kansen voor haar
gekomen. Tussen de
periode van het
verlaten van de
VARA had ze wel de
nodige programma’s
. voor Radio Veronica
gepresenteerd,
vooral op het
gesponsorde vlak. Zo
had ze programma’s
| gepresenteerd voor
lakverven, dekens,
textiel en
sigarettenaanstekers.
Verder deed ze veel ander commercieel werk. Met grote zekerheid wist de Panorama
te melden dat deze zelfde Karin Kraaykamp het gezicht zou worden van het
televisiestation Teleview Argus.

Uit de school werd er geklapt met de mededeling dat deze Karin in de maand juni
1962 de persoon was geweest die de MV Argus op een scheepswerf van het Noord
lerse plaatsje Clunsport, nabij Belfast, ten doop had gehouden. Als president
commissaris van de onderneming Teleview werd ook door haar mr. H.M.Janse
Sieverdingh opgevoerd. Over de eerder gememoreerde zwevende antenne kon men
melden dat de bij de zo succesvolle revue ‘My Fair Lady’ betrokken Amsterdammer
Piet Meerburg de persoon was die de stateloze professor Rinzelbach naar Nederland
had gehaald voor ontplooiing van zijn technisch vernuft. Het zou voor het eerst in het
openbaar zijn uitgetest in het voorjaar van 1962 en wel in de Schotse Hooglanden in
de omgeving van het dorp Perth. Men had vooraf toestemming moeten vragen voor
de testen van de Britse regering. Volgens de omschrijving bestond de antenne-
installatie tijdens de proef uit een lier, waarop een antennedraad van ettelijke
honderden meters lengte gewonden was. Aan het einde daarvan bevond zich een
staaf met uitsteeksels. Het betrof de eigenlijke antenne, niet ongelijk aan die de
Nederlandse kijkers kenden van het toenmalige NTS pauzebeeld. De staaf was op
zijn beurt bevestigd aan een samenstel van ballonnen, welke gevuld waren met
waterstofgas, die het geheel op gewenste hoogte boven het aardoppervliak moest
houden.

Een dergelijk experiment zou niet veel later door de technici van de Voice of America
op één van haar zenderschepen met succes worden vervolgd, terwijl in de jaren
tachtig van de vorige eeuw een experiment met de ballonantenne via Laser 730
finaal mislukte. De ballonnen waren voorzien van een automatisch werkende
‘corrigensmotor’ die in feite het geheim van de uitvinding vertegenwoordigde. Leo J.



Capit destijds: ‘De motor drijft een propeller of stuwstraal aan, die tegenkracht levert
op de wind en de ballonnen met de antenne vrijwel onbeweeglijk in het luchtruim
houdt.’

Bij het eerder gememoreerde experiment in Schotland werd gebruik gemaakt van
een oude versperringsballon, afkomstig uit de Tweede Wereldoorlog, een
zogenaamde ‘blimp’. Voor het testen vanaf de MV Argus, zo wist de journalist al te
melden, zou een voor het volk normale tros bolvormige ballonnen worden gebruikt
met een totale doorsnee van zeven meter. Ze waren speciaal voor dit doel
aangemaakt in een fabriek, die gevestigd was in het Zuid Duitse Augsburg, en twee
maanden eerder bij Teleview afgeleverd. Volgens het verhaal was de president
commissaris van de N.V. Teleview, Janse Sieverdingh, de professor Rinzelbach bij
toeval tegengekomen tijdens een bezoek aan Londen: ‘Tot de vriendenkring van de
vermogende Nederlandse zakenman, die in het Franse Menton woonachtig is,
behoort een Engelse ingenieur, die jarenlang deel uitmaakte van de technische staf
van de BBC en die betrokken was bij het Schotse experiment.’

Volgens de overlevering was Janse Sieverdingh in een gebouw in Birmingham
getuige geweest van de ontvangst van de testsignalen die vanuit de Schotse
Hooglanden waren uitgezonden. Hij bleek enorm enthousiast te zijn geworden over
het succes en had het idee dat dit veel geld zou kunnen maken indien het op
commerciéle basis werd opgezet. Meteen nadat de test succesvol had
plaatsgevonden nam hij contact op met diverse zakelijke relaties in Nederland met
het doel het televisieproject op te zetten. Men goed gevolg want, zo meldt het artikel,
al op 27 mei 1962 werd de onderneming in Liechtenstein opgericht. Men had voor dit
land wegens fiscale voordelen gekozen. Het volgende doel was het vinden van een
groot en tevens geschikt schip om het televisiestation in te richten.

De zoektocht bracht een vertegenwoordiging van Teleview ondermeer naar een
aantal havens in Noord lerland. Op een werf vond men een groot schip, dat bijna
was afgebouwd. De werkzaamheden lagen stil daar de opdrachtgever, afkomstig uit
Peru, in betalingsproblemen terecht was gekomen en de verplichtingen dus niet na
kon komen. De vertegenwoordigers van Teleview konden vrij gemakkelijk tot
overeenkomst komen met betrokken partijen om het schip over te nemen en het te
laten afbouwen op een dergelijke manier dat het geschikt zou zijn voor het uitvoeren
van de plannen te komen tot een televisiestation vanaf een zendschip.

Direct na de aankoop werd in het geheim een werkgroep geactiveerd, onder leiding



e

-
Y S pa e
.,

[

van de eerder gememoreerde Karin Kraaykamp. Men diende zich te buigen over de
toekomstige invulling van de programmering, waarbij ook gedacht moest worden aan
de aankoop van buitenlandse series en het aantrekken van adverteerders. Dit zou
het station financieel sterker maken. Ondertussen had het schip als een normaal
vrachtschip de haven van het Noord lerse Clunsport verlaten om elders te worden
ingericht als zendschip. De mensen achter de onderneming wensten niet bekend te
maken waar dit zou gaan geschieden, immers hadden ze duidelijk in het achterhoofd
de problemen die een paar jaar eerder er waren geweest toen de mensen achter
Radio Veronica probeerden hun zendschip op internationale wateren te krijgen.

Leo J. Capit herhaalde in zijn berichtgeving nogmaals dat de testuitzending zou gaan
plaats vinden op de daarop volgende zondagnacht, om kwart na 12. Ontvangst
technisch was ook het nodige voorbereid aangezien hij wist te melden dat het uit te
zenden signaal op verschillende plekken in Nederland met gebruik van oscilloscopen
zou worden gemeten en geanalyseerd. Hiervoor waren 15 ontvangstplekken
ingericht, waaronder in Amsterdam, Arnhem, Meppel, Hengelo en Breda. Aan de
hand van de gemeten resultaten zou dan een week later de zendapparatuur en
antenne-installatie beter worden afgesteld.

Janse Sieverdingh was trouwens helemaal niet blij met het feit dat de redactie van
het weekblad, na diepgravend onderzoek, erachter was gekomen dat de
proefuitzendingen zouden gaan plaatsvinden: “Wij hadden het graag als onderonsje
willen houden want er kan natuurlijk nog van alles aan mankeren. Maar nu u al zo op
de hoogte bent mag u ook weten dat onze artistieke afdeling voor deze gelegenheid
een speciaal showprogramma heeft gemaakt, dat op film is opgenomen.”

De directie van Radio Veronica had in de daaraan voorafgaande jaren nogal
problemen gehad om haar zendschip een vlaggenland te bezorgen en uiteraard was
de vraag of de organisatie achter het televisieproject erin geslaagd was een



registratie te regelen. De bemanning van het schip, zo had men uitgezocht, waren
voornamelijk Nederlanders onder gezag van de toenmalig bekende Groninger
kapitein G. Van der Hoest. Een antwoord op de vraag welk land dekkend was, werd
dan ook niet beantwoord door Janse Sieverdingh. Een ander probleem speelde wel
een voorname rol voor de organisatie: want op welk kanaal zou men moeten gaan
uitzenden?

Op deze vraag wist hij wel antwoord: “In de experimentele aanloopperiode zullen wij
gaan uitzenden op het vierde kanaal waarop ook de zender Lopik actief is. Maar wij
beperken ons in de proefperiode onze activiteiten zorgvuldig tot de uren dat de
zender in Lopik niet in de lucht is. Later zullen we zelf een eigen kanaal bepalen.”

Het gegeven dat men voor dit kanaal koos, betekende wel dat kijkers, die niet
afstemden op het kanaal van Lopik, een andere instelling van hun televisietoestel
dienden in te stellen. Steunzenders in Roermond, Goes, Smilde, Markelo en Den
Helder keken immers via een ander kanaal naar de programma’s van de
Nederlandse televisie.

Nog enkele gegevens over het toen toekomstige televisiezendschip MV Argus. Het
schip had een brutoregisterton van 4000, aanzienlijk groter dan het toenmalige
zendschip MV Borkum Riff van Radio Veronica. Aan boord van het zendschip was
een goed geoutilleerde televisiestudio, maar deze was alleen voorbestemd om
ingezet te worden als de weerselementen een ongewisse factor voor de
bevoorrading zouden zijn. Met alles wat dus rekening gehouden om de allereerste
uitzending van Teleview Nederland tot een succes te maken. Het enige obstakel was
echter dat de zondag dat de testuitzending plaats zou vinden, de allereerste dag van
de volgende maand zou zijn.

Bronnen: Panorama, Jaargang 50 nummer 13.
Wikipedia Internet Archive

HANS KNOT



